Zoeken

Hoe kan je een magnesiumtekort wegwerken?

Bijgewerkt: nov 16

Ondanks het feit dat magnesium een essentieel mineraal is voor het functioneren van het lichaam wordt het door vele mensen (en zeker sport) over het hoofd gezien.  De gevolgen zijn simpel: Veel mensen lopen rond met een magnesiumtekort. Dit tekort is in vele gevallen echter snel op te vangen, als je namelijk weet waarop je moet letten is het niet zo moeilijk om genoeg magnesium binnen te krijgen. Magnesium kan namelijk door middel van gezonde en gevarieerde voeding en/of supplementen ingenomen worden. 


Wat is Magnesium?

Magnesium is een mineraal dat onder andere nodig is voor de vorming van bot en spieren. Het speelt ook een rol bij de overdracht van zenuwprikkels en een goede werking van de spieren. Magnesium zit in brood en graanproducten, groente, noten, melk en melkproducten en vlees. Je lichaam neemt magnesium op aan het einde van de dunne darm. De opname van magnesium uit de voeding varieert van 20 tot 60%. Dit hangt af van de hoeveelheid die in de voeding zit.


Magnesium is nodig voor:

  • de vorming van bot en spieren.

  • de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen. 

  • het goed functioneren van spieren. 

  • een goede werking van een groot aantal enzymen. Enzymen zijn stoffen die nodig zijn om processen in het lichaam mogelijk te maken.

  • de energieproductie van de lichaamscellen.

  • een goede nachtrust en/ of het sneller in slaap vallen. 


Hoeveel magnesium heeft een mens nodig

De standaard aanbevolen hoeveelheid ligt per dag rond den 350 milligram. Bij intensief sporten (voornamelijk duursporten) drijf je veel vocht af (zweten) en verlies je hierdoor veel elektrolyten, magnesium is een belangrijk elektrolyt. Indien het verbruik groter is dan de dagelijkse inname spreken we van een magnesiumtekort en moet er dus extra magnesium ingenomen worden.


Magnesiumtekort

Een magnesiumtekort tijdens het sporten is vrij makkelijk te herkennen aangezien bijna iedere sporter en wel eens mee te maken krijgt, namelijk: Krampen. Een spierkramp is een hevig pijnlijke en spontane samentrekking van een spier of spiergroep. Spierkrampen komen regelmatig voor tijdens en na het sporten. De kuit en bovenbeen zijn spiergroepen die het meest aangedaan zijn.

Andere symptomen van een magnesiumtekort kunnen zijn:

  • Vermoeidheid

  • Moeite om te concentreren

  • Maagkrampen

  • Prikkelbare darm

  • Tics in de spieren

Bronnen van magnesium

Zoals reeds aangehaald kan het grootste gedeelte van de magnesiumbehoefte opgevangen worden door onze dagelijkse voeding, hieronder is een niet-limitatieve lijst terug te vinden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium: 

Bovenstaande voedingsmiddelen kunnen makkelijk verwerkt worden in diverse gerechten. 


Supplementen

De belangrijkste vormen van magnesiumsupplementen zijn:


#healthyoffice #healthyhabits #stayactive

44 keer bekeken

©2020 by Sports & Nutrition